わたしたちの郷土 河東町 わたしたちのまち 河東 -081/161page
2.交通(こうつう)のべんにめぐまれた町 Many Traffics in the Town
(1)鉄道(てつどう)の発展(はってん)TheDeve1opmentoftheRai1way
河東町は、むかしから、いろいろな道が通っていました。
There were many roads in the Kawahigashi-town.
喜多方市(きたかたし)や会津坂下町(あいづばんげまち)へ行く道や、八田野(はったの)に「一里づか」があるように磐梯町(ばんだいまち)や猪苗代町(いなわしろまち)を通って、さらに東京につながるたいせつな道も通っていました。
The roads lead us to the Kitakata-city and the Aizu-Bange-town.This road was similar to the road inIchirizuka,Hattano.There was an important road that reached Tokyo by the way of the Bandai-townand Inawashiro-town.
今から100年ほど前の1899年(明治(めいじ)32年)7月に郡山(こおりやま)から会津若松(あいづわかまつ)まで鉄道が開通し、広田ていりゅう場(じょう)(今の広田駅)ができました。
About 100 years ago,in 1899,the rail road opened between Koriyama and Aizu-Wakamatsu.TheHirota Station was constructed in July 1899. People were delighted.
国に12年間ずっとおねがいしつづけてやっとできた鉄道です。町の人々はたいへんよろこびました。
They were happy with the newroad because they persistently asked the govemment to build it for 12years.
1904年(明治37年)には会津若松から喜多方まで開通しました。
In 1904,the rail road opened between Aizu-Wakamatsu and Kitakata.
しかし、今の場所(ばしょ)に堂島(どうじま)ていりゅう所ができたのは、それから30年あとの1934年(昭和(しょうわ)9年)でした。
However,it took 30 years to make the Dojima Station at its present place.
そして、1940年(昭和15年)に東長原駅もできました。
In 1940,the Higashi-Nagahara Station was also constructed.
1967年(昭和42年)に磐越西線(ばんえつさいせん)の電化工事(でんかこうじ)は完成(かんせい)し、7月1日から運転(うんてん)ははじまりました。
Construction to replace the Banetsu Saisen line steam locomotive with an electric train wascompleted. It stared working from July 1st,1967.
黒いけむりをはく蒸気機関車(じょうききかんしゃ)のかわりにクリーム色とピンク色のスマートな電車が走るようになりました。
The new train that was cream and pink,began operating on July 1st.
この電化により、郡山まで2時間(じかん)いじょうかかっていましたが、今(いま)では1時問ほどで行けるようになり、ほんとうに便利(べんり)になってきました。
It used to take more than 2 hours to get to Koriyama.However,with the electric train in operation,the ride was cut to only 1 hour.
(2)自動車(じどうしゃ)と道路(どうろ) Cars and Roads
国道(こくどう)49号(滝沢バイパス開通)はいわき市の平(たいら)から郡山(こおりやま)、会津若松(あいづわかまつ)を通って新潟(にいがた)をむすぶたいせつな道路です。
Route 49 (the Takizawa by-pass Route 49) was an important road which connected Taira in Iwaki toNiigata by the way of Koriyama and Aizu-Wakamatsu.
しかし、強清水(こわしみず)から滝沢とうげをこえて会津若松にいたる道はきゅうな坂道(さかみち)で、カーブが多くたいへん危険(きけん)でした。
However,through the Takizawa Mountain Pass located between Kowashimizu and Aizu-Wakamatsu,the route had a steep slope with many curves.