サクシード2中学校英語から高等学校英語へ-034/45page

[検索] [目次] [PDF] [前] [次]

both in the alarm clock problem and in the high tide problem.
 2) The use of pictures was more helpful in solving the high tide problem than the use of imagination was.
 3) In the alarm clock problem, John was awakened when the alarm rang before 9 a.m.
 4) In the high tide problem, it is important to remember that the boat stays where it is while the sea level rises along its sides.

☆パラグラフ・リーディングを活用する具体的な手順
手順1:話題〔内容〕を探る
トピック・センテンスは各パラグラフの最初か最後にある場合がほとんどですので、各パラグラフの最初の文を(もし時間に余裕があれば、各パラグラフの最後の文も併せて、それが不可能な場合には少なくとも最後のパラグラフの最後の文だけは付け加えて)さっと読んで話題を探り、自分のスキーマを利用します。ここでは図や表、グラフを用いての長文ですので、調査報告や説明の文であることは容易に想像できますが、その具体的な内容が何かを探ります。
〔各パラグラフの最初の文と最後のパラグラフの最後の文だけを読む〕
Can we get a better understanding of a situation if we create clear images of it in our mind?
(a) The alarm clock problem: "At 8 p.m., John set his old-style alarm clock to wake him up at 9 o'clock the next morning.
(b) The high tide problem: "A ladder with six steps was hanging from a boat above the calm sea.
The groups were each made up of 35 children aged 13-14, chosen at random.
The number of correct and incorrect answers for each question is shown in Table l and Table 2.
これだけで要旨はほぼつかめました。
 1) 頭の中にクリアなイメージを持つことができれば、状況はよりよく理解できるだろうか?
 2) 「目覚まし時計」と「満潮〔高い潮〕」の問題が出された。
 3) 被験者は13〜14才の35人の子供達であった。
 4) 正答と誤答の数は1、2の表に出ている。

手順2:表から全体像を探る
表が与えられていますので、表をさっと読んで英文の全体像をさらに確かにします。


[検索] [目次] [PDF] [前] [次]

Copyright (C) 2000-2001Fukushima Prefectural Board of Education All rights reserved.
掲載情報の著作権は福島県教育委員会に帰属します。