研究紀要第52号 「教育課程の実施に関する研究」 -014/090page
〈 指導事例 〉
Kuwait is a small country in the Middle East.In 1938 oil was found there and now it is one of the richest countries in the world.
Kuwait is a desert country.There are no rivers or lakes,and there is very little rain.Many people living in the desert had to move from one place to another.
Oil has changed Kuwait from a desert country into a rich one.Its story is like that of “Aladden and the Wonderful Lamp.”
(New Prince English Course 3,Lesson 8)1.Presentation of target sentences and drills.
(1) The student is sitting near the window.He is Ken.の文から
The student sitting near the window is Ken.の文を導入し,内容理解とともに表現練習させ,(2) Many people living in desert had tomove from one place to another.の文を導入し,内容を理解させながら,繰り返し口頭練習させ,暗記できるようにさせる。 2.Q and A drill.T or F check.
3.Silent Reading.
4.Outline telling in Japanese by some students.
5.Reading exercise with pronunciation drills.
6.Summary writing after listening to the tape.
※空所に適語を補いながらまとめ,発表させる。
Kuwait is a( small country )in theMiddle East.It is( one of the richestcountries in the world. )Because( oil was found there in 1938 ).
Kuwait is a( desert )country. There are( no river or lakes, )and there is ( very little rain. )( Many people living in the desert had to move from one place to another. )
※内容を一通り理解した後で,用意しておいたプリントを与え,テキストを閉じて,テープを数回聞かせ,dictationとsummaryを同時に行う。
(イ) 書こうとする事柄を整理して,大事なことを落とさないように書くこと。 (ア)が,与えられた文を聞いて,書くことを行わせるのに対して,この場合は,与えられた材料を含めて,自分の発想によって書く場合も含んでいる。すなわち,「書き手が与えられた材料あるいは自分で書きたいと思う事柄を整理して,相手に伝えたいと思う大事なことを落とさないように書くこと」を指導することになる。「書こうとする事柄を整理する」ということは,書こうとする対象を決めて,その内容を分析し,不必要なものを取り除き,必要な事柄を選択して,相手に理解してもらえるように内容をまとめることである。そのためには,書こうとする事柄を自ら理解していなければならない。相手に伝えて理解してもらうためには,整理してまとめた「大事なことを落とさないように書くこと」が大切になってくる。
〈 指導事例 〉
Kathy : You were late this morning,Mike. Mike : I got up at six and did my French homework. Kathy : What did you do yesterday? Mike : Well,my cousin came in the afternoon,and we played tennis forthree hours.Then we watched a football game on television.