福島県教育センター所報ふくしま No.78(S61/1986.10) -003/038page

[検索] [目次] [PDF] [前] [次]

(2)指導過程 <第1時>
  1 Hearing教材の提示
A:Excuse me,but will you please tell me the way to the post office?
B:All right.
 Go straight along this street.
 Turn left at the third corner.
 You'll find the post office on your left.
A:I see.Thank you very much.
B:You're welcome.

* 道案内の会話であることが理解された段階で,聞き取れた語・語句・文を発表させた。

  2 本文の学習
○Listening to the tape(]2)
○Pronunciation Practice
○Questions and Answers
○Chorus Reading
○Free Reading
○Role playing

  3 Sentence Pattern Drill
         ↓(0.H.P.)
Go straight along this street.
You'll find 〜on your left.

         ↓
道案内の会話の絵
         ↓
Turn left(right) at the second corner.

Cross the bridge(tracks).
         ↓
道案内の会話の絵
         ↓
Go straight along this street and turn right at the second corner.

Go straight along this street and turn right at the second corner.
Cross the bridge.You'll find 〜 On your left.

 *Go ‥・.とTurn….を組み合せた練習
 *Go ….Turn….とCross….を組み合せた練習
絵の中の点線はマスキング法を示す


(3)指導過程 <第2時>
  1 復習・導入
  ○英語の歌をうたう
    Where have all the flowers gone?
  [リラックスして本時の活動に取り組めるように雰囲気づくりが必要である]

  ○前時のGo/….Turn….Cross….の文型練習の復習をする。
  [クラスにより,第1時と第2時の授業に間隔がありすぎることもあり,復習に,時間がかかる時もある。]

  ○Hearing教材の聴取
 〔第1次Hearing教材と同じ]

[検索] [目次] [PDF] [前] [次]

掲載情報の著作権は情報提供者及び福島県教育センターに帰属します。