サクシード2中学校英語から高等学校英語へ-007/45page

[検索] [目次] [PDF] [前] [次]

resources for all of us? What can we do with a11 the waste we'll produce? These are problems for the whole world. Each of us must do something.
"You know, Jiro," my sister said in her letter, "I think we can do much more for the world. We can work with people in other countries to improve understanding and develop new technology. The world needs to produce more food, develop new energy sources in place of oil, and save the earth from pollution. We need to work together to solve these problems."
If our neighbors around the world are in need, let's lend a helping hand. They may need money, they may need technology, or they may need the right person to help them. Can you be that person? We can all do something to make Planet Earth a better place to live.
Can you picture yourself in 2010? I'll probably be a mechanic working in Africa. What will your role be in the 21st century?

具体的な指導手順
(1) 英語の発想では、重要なことが最初に来ることを説明した後、「サクシード」のPp.11-13を利用し、パラグラフ、トピック・センテンスなどについて説明をし、理解させる。
「サクシード」から一部抜粋(Pp.11-12)
パラグラフ
パラグラフの外見は、日本語の段落によく似ています。しかし、日本語の段落よりももっとはっきりした特徴があります。それは、パラグラフは1つのトピック(主題)についてのみ述べられていなければならないということです。言い換えれば、1パラグラフ=1トピックの関係が成り立っていなければなりません。

トピック・センテンスとその位置
パラグラフは1つのトピックに関連する幾つかの文から構成されていますが、そのうちトピックを含む中心となる文はトピック・センテンスと呼ばれています。トピック・センテンスは文字通りそのパラグラフのトピックの提示を行う重要な文ですから、このトピック・センテンスを探し出せば、そのパラグラフの要旨をほぼつかめることになります。
トピック・センテンスの位置は一般にはパラグラフの1)最初、2)末尾、3)内部の3箇所のいずれかになりますが、パラグラフの最初にくる場合が最も多いのです。

[検索] [目次] [PDF] [前] [次]

Copyright (C) 2000-2001Fukushima Prefectural Board of Education All rights reserved.
掲載情報の著作権は福島県教育委員会に帰属します。