サクシード2中学校英語から高等学校英語へ-008/45page

[検索] [目次] [PDF] [前] [次]

(2) これから読む文章が、何についての話なのか、タイトルから生徒に内容を推測させるとともに、興味・関心を高めさせる。
発問例)
 1) What is the title of this story?
 2) Right. The title of this story is "What is in Our future? "Not in My future. So this story is about Our future. Do you think our future will be bright?
 3) Why do you think so?
※ 生徒の興味・関心を高めさせた後、全体像をとらえるための聞き取りのポイント(一般的には5W,1H)を板書などで示しながらテープを聞かせる。
Now I'm going to play the tape. I'd Iike you to check these six points. Later,I'm going to ask you some questions. So, please listen very carefully.
発問例)
 1) Who appears in this story?
 2) What does s / he do?
 3) Where does s / he do it?
 4) When does s / he do it?
 5) Why does s / he do it?
 6) How does s / he do it?
※ 漠然としたQUESTIONであるが、聞き取りの際には、このようなポイントをおさえれば自分一人の力で未知の英文の全体像を把握していくことができる、という手順を体得させる

(3) 各パラグラフからトピック・センテンスを抜き出させ、トピック・センテンスが各パラグラフの最初に来ていることを確認させる。次に、トピック・センテンスをつなぐと、文章全体のアウトラインが見えてくることを理解させる。
トピック・センテンスをつないだ形

My sister is working in a village in Bangladesh.
My sister is one of many overseas volunteers from Japan.
Take the population, for example.
"You know, Jiro," my sister said in her letter, "I think we can do much more for the world."
If our neighbors around the world are in need, let's lend a helping hand.


[検索] [目次] [PDF] [前] [次]

Copyright (C) 2000-2001Fukushima Prefectural Board of Education All rights reserved.
掲載情報の著作権は福島県教育委員会に帰属します。