サクシード2中学校英語から高等学校英語へ-028/45page

[検索] [目次] [PDF] [前] [次]

cultures. I think it is important to learn about foreign people and their cultures and notice the differences. We have to be broad-minded. We can learn a lot about them from TV, movies, books and so on.
Second, (2)). We are often asked about our own customs and history when we go abroad, but we do not always give the right answers. I don't think we know enough about our own culture. Probably we should be more interested in our own culture.
Finally, I think (3)). It is very difficult to communicate without language. Language is important to understand what other people say. If we can understand the same language, we can communicate more easily. Learning English at school will help to increase our understanding.
If we keep these things in mind and try to do our best, the world will 4) (place, to, better, be, a, live).
[注: communication system 通信システム  communicate 意思を伝え合う  mutual 相互の  difference 違い  broad-minded 心が広い  finally 最後に  keep〜in mind 〜を覚えておく〕

(1) □の中には,このスピーチのテーマになる語句が入ります。最も適当なものを,ア〜工の中から一つ選びなさい。
ア Customs and history     イ Environmental problems
ウ International understanding 工 Learning English
(2) (1))〜(3))の中に入る最も適当なものを,ア〜工の中からそれぞれ一つ選びなさい。
ア we need to have more knowledge about our own culture
イ we need to solve the difficult problems together
ウ we need to have a common language to understand each other
工 we need to have more interest in foreign countries
(3) 下線部4)の( )内の語を正しく並べかえなさい。

☆パラグラフ・リーディングを活用する具体的な手順
手順1:設問のポイントから読み方を探る
英文全体を眺めてみると、文語体で書かれており、パラグラフの構成がしっかりとしていることがわかります。次に設問にさっと目を通してみます。何が問われているかを探ることで、どのような読み方をすべきかが決まります。
この大問5の指示文には、この英文がかおりのスピーチ原稿であるということ以外には、内容を示すヒントは何もありません。しかし、問い(1)では□の

[検索] [目次] [PDF] [前] [次]

Copyright (C) 2000-2001Fukushima Prefectural Board of Education All rights reserved.
掲載情報の著作権は福島県教育委員会に帰属します。